KAMPANIA OGRANICZ DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU

Dołącz do kampanii „Ogranicz dostępność alkoholu”
W rękach samorządów spoczywa duża siła i odpowiedzialność – mogą one kształtować politykę dostępności do alkoholu na lokalnym poziomie. To od władz lokalnych zależy to, w jakich godzinach będzie można kupować alkohol, gdzie będą się znajdowały sklepy i punkty sprzedające napoje alkoholowe, jak dużo będzie zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Samorządy mogą też interweniować w sprawie nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych.


Dołącz do kampanii „Ogranicz dostępność alkoholu”

Chcąc świadomie i odpowiedzialnie prowadzić politykę dostępności do alkoholu samorządu mogą przyłączyć się do kampanii edukacyjnej „Ogranicz dostępność alkoholu” zainicjowanej przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Osią kampanii są badania i literatura fachowa opisująca, jakie działania przynoszą najlepsze efekty w kontekście zmniejszania spożycia alkoholu, a przez to zmniejszania szkód zdrowotnych, społecznych. Bez wątpienia jednym z najskuteczniejszych działań i narzędzi jest ograniczanie dostępności fizycznej i ekonomicznej alkoholu.

- Niebagatelny wpływ na dostępność fizyczną alkoholu mają w Polsce samorządy. To w ich gestii pozostaje wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz wprowadzenie ograniczeń w nocnej sprzedaży. Również samorządy mogą podejmować interwencję w sprawie nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych. Chcemy o tym przypomnieć, ale przede wszystkim pokazać, że pozytywne efekty działań związanych z ograniczaniem dostępności alkoholu mają swoje naukowe potwierdzenie – mówi Katarzyna Łukowska p.o. Dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Łatwy dostęp do alkoholu przekłada się na realne i bardzo wymierne szkody i straty. Ostatnie badania prowadzone w Polsce jednoznacznie wskazują, że wzrost liczby punktów sprzedaży o 100 tysięcy niesie za sobą ok. tysiąca zgonów mężczyzn w wieku produkcyjnym, z czego jedna trzecia przypada na mężczyzn w wieku 20-44 lata (Moskalewicz, Sierosławski, Dąbrowska 2005).

Samorządy mogą również zgłaszać nielegalną reklamę i promocję napojów alkoholowych. Z tego prawa warto korzystać, ale warto też szeroko informować społeczeństwo,  jakie działania noszą znamiona nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć: https://www.ograniczdostepnosc.pl/materialy/reklama-i-marketing-produktow-alkoholowych-aspekty-prawne

Zachęcamy, aby w działania związane z kampanią „Ogranicz dostępność alkoholu” włączyły się lokalne media, organizacje pozarządowe, lokalni działacze, ale też obywatele, którzy często najlepiej wiedzą, jak uciążliwy i destrukcyjny może być zbyt łatwy dostęp do alkoholu.

Zachęcamy wszystkich do korzystania z materiałów i informacji dostępnych na stronie kampanii: https://www.ograniczdostepnosc.pl/

Wszystkie gminy, które czynnie wezmą udział w kampanii, będą udostępniały materiały związane z kampanią oraz wykażą się inwencją i kreatywnością w promowaniu tych zagadnień w swoich kanałach komunikacji oraz zachęcą do tego lokalne media, mogą wziąć udział w konkursie z atrakcyjnymi nagrodami, więcej informacji: https://www.ograniczdostepnosc.pl/konkurs

 

 

 

 
 
 

powrót do listy aktualności

Wadowickie Stowarzyszenie Integracji Społecznej
Klub Abstynentów „VICTORIA”

34-100 Wadowice
ul. Lwowska 7
(wejście od ul. Wojtyłów)

klub@victoria.org.pl

KRS 0000052166

 33 873 33 21

510 198 472

515 161 688

3127421