Prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych oraz rodzin, a także dla osób doświadczających przemocy i osób stosujących przemoc
Prowadzenie Punktu Konsultacyjnego w formie codziennych dyżurów konsultantów-specjalistów z zakresu uzależnień , współuzależnienia i przemocy (ofiary i sprawcy) w siedzibie oferenta oraz za pomocą telefonu, komunikatorów internetowych. Celem działalności Punktu Konsultacyjnego jest zdiagnozowanie problemów klienta w zakresie uzależnień, współuzależnienia i przemocy w rodzinie oraz zaplanowanie pomocy i udzielenie wsparcia dla osób i rodzin korzystających z jego usług. Problem uzależnienia od alkoholu dotyka nie tylko osobę uzależnioną, ale i całą rodzinę. Projekt ma zapobiegać degradacji rodziny i pomóc w wyjściu z kryzysu poprzez udzielanie porad i wsparcia dla osób i rodzin dotkniętych problemem uzależnienia, współuzależnienia, osób doznających przemocy w rodzinie lub stosujących przemoc wobec członków rodziny.
Wsparcie dla wyżej wymienionych osób udzielane będzie przez:
- psychologa
- psychoterapeutę
- instruktora terapii uzależnień
- specjalistę certyfikowanego rozwiązywania problemów uzależnień
- konsultanta ds. przemocy w rodzinie
Podstawowe działania w ramach Punktu Konsultacyjnego:
- motywowanie zarówno osób uzależnionych, jak i członków ich rodzin do podjęcia psychoterapii w placówkach leczenia uzależnienia, kierowanie do leczenia specjalistycznego;
- motywowanie osób pijących ryzykownie i szkodliwie, ale nie uzależnionych, do zmiany szkodliwego wzoru picia;
- udzielanie wsparcia osobom po zakończonym leczeniu odwykowym (np. przez rozmowy podtrzymujące,
- uruchomienie przy punkcie konsultacyjnym grupy wsparcia dla osób po zakończonym leczeniu w placówce leczenia uzależnienia od alkoholu lub skierowanie ich na taką grupę)
- rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielenie stosownego wsparcia i informacji o możliwościach uzyskania pomocy i powstrzymania przemocy;
- inicjowanie interwencji w przypadku diagnozy przemocy domowej;
- gromadzenie aktualnych informacji na temat dostępnych miejsc pomocy i kompetencji poszczególnych służb i instytucji z terenu gminy, które powinny być włączone w systemową pomoc dla rodziny.
Dotyczy osób uzależnionych:
- Kontakt z doświadczonym, przeszkolonym specjalistą i przedstawienie oferty pomocy.
- Kontakt z doświadczonym, przeszkolonym specjalistą i przedstawienie oferty pomocy- dyżury telefoniczny oraz komunikatory internetowe.
- Rozpoznanie konieczności pomocy i warunków jej uzyskania.
- Opracowanie wspólnie z zainteresowanym planu wyjścia z sytuacji kryzysowej – interwencja kryzysowa.
- Udział w spotkaniach grupy samopomocowej, kontakt indywidualny z instruktorem terapii lub terapeutą.
- Zajęcia z psychologiem dla ofiar i sprawców przemocy.
Dotyczy rodziny osób uzależnionych i osób w sytuacji kryzysowej:
- Kontakt z doświadczonym, przeszkolonym specjalistą i przedstawienie oferty pomocy.
- Kontakt z doświadczonym, przeszkolonym specjalistą i przedstawienie oferty pomocy- dyżury ,telefon zaufania( komunikatory internetowe).
- Rozpoznanie konieczności pomocy i warunków jej uzyskania.
- Opracowanie wspólnie z zainteresowanym planu wyjścia z sytuacji kryzysowej – interwencja kryzysowa.
- Kontakt indywidualny z psychologiem, terapeutą lub innym specjalistą.
- Udział w spotkaniach grupy wsparcia.
- Udział w zajęciach integracyjnych.
- Dyżury przeszkolonych wolontariuszy (zaświadczenia i certyfikaty) ds. Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie, przeciwdziałania uzależnieniom.
- Dyżury specjalistów:
- psycholog
- pedagog
- Instruktor Terapii Uzależnień lub inna przeszkolona osoba - specjalista
- telefon ( komunikatory internetowe ) – specjalista certyfikowany -osoba przeszkolona
Harmonogram działań w zakresie realizacji zadania
Lp. | Działanie | Termin | Miejsce |
1. |
Dyżury - przeszkolony specjalista – instruktor terapii uzależnień kontakt z osobami uzależnionymi i współuzależnionymi, procedura Niebieskiej Karty pomoc dla osób uwikłanych w przemoc domową 1-szy kontakt z ofiarami przemocy, oferty pomocy. |
pon. - piątek |
Siedziba stowarzyszenia: Wadowice, ul. Lwowska 7 |
2. | Dyżury - kontakt z doświadczonym, przeszkolonym certyfikowanym Specjalistą do Spraw profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - kontakt z osobami, które wyrażają chęć dobrowolnego podjęcia leczenia-informacja, przeprowadzanie interwencji w stosunku do osób zagrożonych uzależnieniem, bądź uzależnionych, motywacja do zmian. |
pon. - piątek |
Siedziba stowarzyszenia: Wadowice, ul. Lwowska 7 |
3. | Dyżur telefoniczny - komunikatory internetowe przedstawienie oferty pomocy - certyfikowanym Specjalistą do Spraw profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. | pon. - piątek 18:00 - 19:00 |
Siedziba stowarzyszenia: Wadowice, ul. Lwowska 7 |
4. | Psychoterapeuta certyfikowany – kontakt indywidualny, osoby uzależnione. | środa 15:00 - 16:00 |
Siedziba stowarzyszenia: Wadowice, ul. Lwowska 7 |
5. | Psycholog. | wtorek 15:00 - 16:30 |
Siedziba stowarzyszenia: Wadowice, ul. Lwowska 7 |
6. | Wolontariusz - przeszkolona osoba z kilkuletnią abstynencją. | pon. - piątek 18:00 - 19:00 |
Siedziba stowarzyszenia: Wadowice, ul. Lwowska 7 |